Snask är varumärkes- och kommunikationsbyrån som ser den konservativa världen som sin största fiende. Under sina 15 år av existens har de hunnit föreläsa världen över, skrivit två böcker, släppt två öl, släppt två skivor på sitt skivbolag, gett ut en klädkollektion med mera. Idag arbetar de med kunder som Bang & Olufsen, Klarna, Spotify, Fortnox, med flera.

Snask förespråkar att skapa fiender och få fans, helt enkelt genom att stå upp för åsikter. De hävdar att om man gör det så kommer man automatiskt få fiender, men också få fans, rätt sorts fans som håller med om företagets värderingar.

Vi kan bara beskriva deras stund på scenen som ett mentalt ljus av godis.

 

Nina Ulmaja, designer och art director, med inriktning på bokdesign och varumärkesbyggande visuell kommunikation. Hon driver en egen studio sedan 4 år och har tidigare varit designansvarig på Bonnier och lektor i grafisk design på Konstfack. Bland utmärkelser och priser syns Svensk bokkonst (30 gånger!!) och hon har även 2 gånger tagit hem Best Book Design from All Over the World.

Nina Ulmaja kommer berätta om hennes 15-åriga samarbete med Lars Norén och de 12 bokprojekt det resulterade i, flera av dem prisade. Vidare belyser hon vikten av ett bra samarbete och går in på hur hon som designer lyckats behålla sitt eget undersökande av material, läsbarhet, teknik och koncept, och hur det synts i projekt efter projekt.

 

Hur man designar ett typsnitt som fångar varumärkets kärna

Noel Pretorius har arbetat som art director och grafisk designer i både London och Stockholm, med kunder som Amnesty International, Blocket och Jägermeister. Hans projekt har vunnit priser från Cannes Lions, D&AD och Type Directors Club. Med en magisterexamen i typsnittsdesign från University of Reading i England driver han, tillsammans med typsnittsdesignern María Ramos byrån NM type. Noel Pretorius är också senior creative på Identity Works i Stockholm.

Ett unikt typsnitt måste växa fram utifrån varumärkets identitet och Noel Pretorius kommer att berätta om processen att rita ett typsnitt som fångar essensen i varumärket. Han tar även upp något om verktyg och flera exempel på hur viktigt typografi är inom branding.

 

Gammelhuset Tryckeri sätter fokus på boktryckeriets hantverk med såväl traditionell som modern grafisk design som ledstjärnor. De renoverar gamla och unika tryckpressar samt tillvaratar blystil, trästil, mässing och ornament. Allt detta under yttersta hänsyn till miljön. De använder därför inte konventionella tryckfärger eller andra lösningsmedel än vatten i deras dagliga arbete. Deras kunskap växer med utmaningar och ser sig själva och Gammelhuset Tryckeri som en plats för experiment och utforskande av på vilket sätt gamla tekniker kan bidra till moderna krav på design.

BankerWessel är en prisbelönt designstudio baserad i Stockholm. Det började som ett samarbete mellan illustratören Jonas Banker och grafiska formgivaren Ida Wessel. Studion, som idag engagerar flera designers och illustratörer, står bland annat bakom Fotografiskas profil och formen på ett hundratal av Fotografiskas utställningar i Stockholm, New York och Tallinn.

Förutom Fotografiska så samarbetar byrån bland annat med Ikea och har formgivit flera internationellt uppmärksammade profiler, publikationer och utställningar till bland andra Nationalmuseum, Moderna Museet, Hasselbladstiftelsen och George Hoyningen-Huene Estate Archives.

Lekfullhet, hantverksskicklighet och en outsinligt ambition att skapa originella lösningar, samt lång erfarenhet av hur det kulturella kan nära det kommersiella och vice versa präglar studions arbete.

Jonas Banker och Ida Wessel är uppskattade föreläsare på de ledande designskolorna i Sverige och har även föreläst på Pentagram och The Design Observer Cooperative i USA, samt Typographic Circle och Logo Archive i England.

2019 publicerade BankerWessel boken ”Process — Visual Journeys in Graphic Design”, som med nära 1500 kommenterade skisser redogör för arbetet bakom 12 logotyper formgivna av studion. Boken kommer i en ny upplaga under 2021.

Banker Wessel kommer att berätta om hur de mer och mer gått ifrån att använda befintliga typsnitt till att rita helt egna varianter. Vägen har inte varit rak och det har krävts nära på respektlöst mod att våga passera gränsen till att skapa ”allt” själva.

De tar upp några olika projekt med typografiska förtecken, med fokus på processen och presentation av hela den skissprocess som föranlett de färdiga resultaten.

Säkra din plats redan idag!

Lunch och rundvandring hos Billes

 

Unikt för detta evenemanget är att våra vänner på Billes bjuder på lunch och rundvandring i deras lokaler innan vi beger oss till Visutech för en fortsatt inspirerande eftermiddag.

PRIS

Early bird-pris: 1790 kronor exklusive moms (begränsad tid)

Ordinarie pris: 2490 kronor exklusive moms

Studentpris: 690 kronor exklusive moms

Grupprabatt:
34 anmälda 10%
59 anmälda 15%
10 eller fler 20%
Gäller även på Early bird-pris!
Gäller inte studentpris!

Medlem hos Illustratörscentrum får 25% rabatt

Använd rabattkoden du fått. Glömt din kod? Kolla in Illustratörscentrum på Facebook eller kontakta event@capdesign.se

TID & PLATS

CAP&Design Live Typografi tar plats den 20 januari hos

VisutechLunnagårdsgatan 3

Programmet startar 13.00

Registreringen öppnar 12.30

Lunch och studiebesök hos

Billes, Östergårdsgatan 6

Lunch och rundvandring 11.30

KONTAKT

Lamin Kivelä
Chefredaktör Cap&Design
lamin.kivela@capdesign.se
070 495 23 79

Lukas Prabert
Eventansvarig
lukas.prabert@agi.se
0709-795865

Daniel Wahlgren
Säljare
daniel.wahlgren@agi.se
076-317 80 91

Niklas Bille
Kontaktperson Billes
niklas.bille@billes.se

Charlotte Kalin
Kontaktperson Visutech

Mer information kommer inom kort!